Like a G6 - Reisverslag uit Val Thorens, Frankrijk van Gwendy Richard - WaarBenJij.nu Like a G6 - Reisverslag uit Val Thorens, Frankrijk van Gwendy Richard - WaarBenJij.nu

Like a G6

Door: Gwendy

Blijf op de hoogte en volg Gwendy

26 Januari 2011 | Frankrijk, Val Thorens

Twee maanden... Zolang is het alweer geleden dat ik het mooie Val Thorens binnenreed. Alles went, dat blijkt maar weer. Ik kan me nog herinneren dat ik de auto uitstapte, alleen maar wit om me heen zag en stond te rillen als een rietje in het winterse wonderland. Ik had het zo koud!'s Nachts werd ik om de haverklap klappertandend wakker terwijl ik in t-shirt en joggingbroek onder twee dekbedden en een fleece lag. Voor mijn gevoel kon ik rook blazen, voelde me a la Haley Joel Osment in 'The Sixth Sense', maar dan gelukkig zonder het "I see dead people" gedeelte.

Nu ben ik hier bijna als een vis in het water. Het is grappig om te zien dat de pas aangekomen gasten staan te rillen als een rietje. En dat ik dan denk... Joh, vandaag is het maar -14. Prima te doen!

De afgelopen weken hebben we een aantal leuke groepen gehad. Zo was er een groep die mij geweldig aan het lachen heeft gemaakt. En dit was vooral te danken aan één van de jongens. Net zo sarcastisch als ik. En een van de weinige mensen die het lukte om mij met mn mond vol tanden te laten staan. Jan Willem aka Pim. Dan vraag je je toch af? En brutaal als ik ben vraag ik dat dan ook..

De uitleg: Jan Willem is een vrij lange naam en werd daarom al snel afgekort tot Willem. Toen dat vervolgens ook te veel moeite was werd het Wim en waarschijnlijk viel dat niet zo in de smaak. En zo evolueerde Wim tot de naam Pim. Overigens alleen bekend bij zijn vrienden, want toen een van zijn maatjes ooit bij hem aanbelde en vroeg of Pim thuis was zei de vader van Jan Willem (daar dus niet aka Pim): "Wie?".

7 mannen uit Dordrecht. Ze zeggen weleens... Hoe dichter bij Dordt, hoe rotter het wordt. Not true at all! Nou komt een van mn liefste vriendinnetjes hier vandaan, maar ook deze gasten hebben me overtuigd van het tegendeel. Pim had uitspraken waar ik stuk van ging. Ooit gehoord van billetje balletje liggen? Blijkt zoiets te zijn als lepeltje, maar dan in de versie man/man. Of het excuus achteraf als je dingen hebt gezegd die je beter niet had kunnen zeggen. Bij confrontatie hiermee zijn de magische woorden: 'Maar dat was ik niet! Dat was de boze ik!' En girls... word je ooit in de toekomst FOSBOB genoemd. Vat dit dan maar gedeeltelijk op als compliment, want de afkorting staat voor Face Of Starwars and Body of Baywatch ;)

Met mijn bezoekje tijdens de klopronde werden mijn collega's en ik uitgenodigd om pannekoeken te bakken bij de Dordtenaren. Pim had dit wel erg letterlijk genomen, want toen we na een uur bakken klaar waren vroeg hij: "Oh... is het de bedoeling dat jullie ook mee eten?" Uiteraard een uitspraak voor het nananana-effect. Ik associeer het met gekaanstekerij, maar dit blijkt Friesisme en het overgrote deel van de Nederlanders dus niet te begrijpen.

Friese gasten hebben we regelmatig. Logisch! Alle provincies van ons kikkerlandje worden vertegenwoordigd in Val Thorens. Maar de Friezen pik je er zo uit. Een grote groep luidruchtige mannen die onderling in hun eigen taaltje brabbelen en zodra ze ABN proberen te spreken is het alsnog niet te missen. Prachtig! Hoe trots ik ook altijd ben als mensen zeggen dat ik geen accent heb, het voelt altijd weer als een beetje thuis. Toch handig dat ik 't versta en kan lezen, want zo dacht mijn Bizz Travel-collega dat ze laatst een smsje in 't Deens kreeg. Eigenlijk was het Fries en stond er dit:

Nou stjin ik hjir my myn gleone fakkel yn e han en wurd ik net befrediche. Wer moaten we sa weze?

Abracadabra voor de meesten en ik heb 't als parttime Indo waarschijnlijk niet foutloos geschreven, maar ik lag dubbel van het lachen. Letterlijk vertaald:

Nou sta ik hier met een brandende fakkel in mn handen terwijl ik word bevredigd. Waar moet ik zo zijn?

Het moet toch niet gekker worden? Nou, het wordt zeker wel gekker! Wat je hier allemaal meemaakt...
Een aantal highlights van de afgelopen tijd:

* Ik loop over de lange gang van Temples du Soleil voor de klopronde. Op mijn weg terug zie ik verderop in de gang iets liggen wat lijkt op een aangereden beest. Terwijl ik 't licht aandoe en dichterbij kom, zie ik een homp rauw vlees liggen. En niet zomaar een homp vlees. Nee, door de bungelende varkenssnuit maak ik op dat dit ooit als de kop van een varken heeft gefungeerd. Ieuw! Byebye naar mijn voorstelling van varkens als vrolijk knorrende roze beestjes.

* In één van onze appartementen hadden we een groep van 13 mannen uit de omgeving Amsterdam. Geweldige gasten die ons hebben voorgesteld aan Stef Stuntpiloot. Van oorsprong een familiespel vanaf 4 jaar wat door de studenten is omgetoverd tot een drankspel. Het spel bestaat uit een soort kruis, met 4 wippen en kippenhouders. Midden in dit kruis zit een batterijgedreven aansturing voor het vliegtuig van Stef. De bedoeling van het spel is om door met je wip het vliegtuig van Stef op de kippen van je tegenstander te laten landen. Wanneer je je drie kippen (eigenlijk muntjes) kwijt bent, heb je verloren. En dat betekent... zuipen!! Een half glas bier of baco atten. En ik kan je vertellen dat Stef en ik niet zulke goede vrienden waren. De keren dat ik te diep in het glaasje heb gekeken staat nu op twee, waarvan onze stuntpiloot één keer de oorzaak was. En ook mijn Husk-collega kon het niet zo goed met Stef vinden. Van het pokeren werd het niet veel beter, want binnen no time eindigde haar bier voor het overgrote deel in het toilet. Proost!

* En heb ik al verteld over de verkleedpartijen hier? Elke week weer is het een verrassing. Laatst liepen er ineens 600 smurfen over straat. De week daarna waren het in foliepapier gewikkelde tinmen, mensen verkleed als superhelden of M&M's en gisteren zag ik mannen met roze maillots en vleugels op hun rug huppelend over straat. Als gasten mij vragen waarom die mensen allemaal verkleed zijn is het enige antwoord wat ik kan geven: 'Omdat het Engelsen zijn'.

* Toen onze Sunweb-collega jarig was, zijn we gaan rodelen. Val Thorens heeft de langste rodelbaan van Europa en is kind of scary als er een halve sneeuwstorm waait. Heerlijk om als een stel kleine kinderen in zo'n sleetje met handremmen 6 km piste af te sjeezen, elkaar af te snijden en net niet het ravijn in te laten gaan. Tussenstopje gemaakt bij de 360 bar waar de eerdergenoemde Engelsen dit keer niet verkleed, maar naakt in de sneeuw stonden te dansen. En wij vervolgens half lam verder rodelden en veels te laat onze sleetjes inleverden bij de Toboggan. Compleet stuk waren we!

* Vorige week ben ik met 4 collega's naar Annecy geweest. De parel van de Franse Alpen wordt 't ook wel genoemd. Maar wat maakt ons dat uit! Ze hebben een H&M en het is uitverkoop!! Shop till you drop and so we did! Een paar honderd euro lichter en een buikje vol Mac Donalds gingen wij zeer tevreden weer richting Val Thorens!

En nog een weekje en dan krijg ik bezoek!! 4 februari komen Stefan en Lucas mij een weekje verblijden met hun aanwezigheid. En aangezien zij verwachten dat ik met hen het 3 Vallees gebied snowboardend ga verkennen, werd het tijd dat ik "Supernatural" ging verruilen voor de piste. Nou heb ik de afgelopen weken 4 seizoenen ingehaald en zijn de afleveringen op, dus perfecte timing ;)

En een zere kont, blauwe plekken op knieën, dijen en billen verder heb ik 't door. Gwen kan snowboarden! Applaus voor jezelf :) Nu nog wat meer vaart erin krijgen en dan komt 't helemaal goed!! Jan Willem aka Pim zei wijs tegen mij: 'Je kan beter falen in een poging om te slagen dan stilzitten in de angst voor mislukking'. Zoiets in ieder geval, maar de boodschap is duidelijk.

En 24 februari komt mn vriendinnetje Roos voor een weekendje langs. Maanden zij aan zij samengewerkt en gefeest op Kreta en eindelijk mag ik haar op 24 feb weer knuffelen!! Heb er zin in!!

Leuke mannen zat hier! Maar er is er maar één who's in my head like a song on the radio. We shall see hoe het allemaal loopt. Ik hoop vanaf Koninginnedag een paar weekjes in Nederland te kunnen zijn en hem weer te zien. Eerst een week training voor het zomerseizoen en eindelijk mn bestemming te horen krijgen. Wat gaat het worden? Mallorca, Albufeira, Rimini of misschien wel terug naar mn oude vertrouwde Chersonissos. Ik ben benieuwd!

Al met al... ik vermaak me nog steeds opperbest! Ondertussen gebeurt er thuis van alles. Mn jongste sis heeft een huis gekocht. Kylano groeit als kool en probeert te praten en te zitten. Jayden wordt nog slimmer nu hij naar de basisschool gaat. Mn beste vriendin is druk bezig met afstuderen. Mn kat Stitch is weggelopen, uitgedroogd teruggekomen, maar gelukkig weer de oude. En ik moet zeggen... ik mis jullie allemaal vreselijk! Nog drie maandjes!

Maar samengevat; Life here is like a G6... It's just about 'feeling fly,' feeling yourself. Living that night like it's your last." So that I'll do!

Miss you all!!

XOXO

  • 26 Januari 2011 - 13:00

    Aliekabalie:

    Super zeg dat je zo thuis voelt! Maar blijf je Fries goed oefenen, want er staat dat hij niet wordt bevredigd... :-)

    Have fun!

    Liefs
    Alie

  • 26 Januari 2011 - 13:13

    Mama:

    Hey lieverd,

    Ik ben heel trots op je. Ik weet nog dat je vroeger als meisje journalist wilde worden. Schrijven kun je kijk altijd uit naar je verhalen.

    Je vermaakt je goed daar ben ik blij om. Ga voor je gevoel niet bang zijn om te vallen.

    miss you

  • 26 Januari 2011 - 13:33

    Marian:

    Van zulke leuke verhalen wordt ik gelukkig weer vrolijk. Thanks!

    See you :-)

  • 26 Januari 2011 - 13:34

    Cherelle:

    Haha ja Gwennedy NET betekent niet ;) Moet jij toch weten.. Zo goed ben je dus niet indootje. hihi

    Jaaaa heel wat veranderen thuis maar nog eventjes en je bent weer thuis en kunt heerlijk genieten van wat je allemaal hebt gemist..

    Draag mijn cadeautje nu elke dag :D

    En ik heb ook al geshopt till i drop hihi

    (L) houvan je bellen snelw eer

  • 26 Januari 2011 - 14:43

    Mirrie:

    He lieverd,

    Heb weer met veel plezier je verhaal gelezen! Veel plezier daar!

    O en die arme Friese jongen, hij maar wachten op je collega en jij maar zeggen dat ie al bevredigd is hahaa

    Dikke kus,
    Mirjam

  • 29 Januari 2011 - 12:57

    Je Sissy:

    Jij kan alles worden wat je wil....alles lukt je gewoon...a im sooooooo proud of you...die jongen is idd nie zo slim om het in het Fries te smsen want dan weet je bijna zeker dat het hem nie wordt...wordt je vast vergeven als parttime indo hihihihi...
    Love ya and have fun...we still miss you...

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Gwendy

Waar ben ik nu? Op 24 augustus gaat het grote avontuur beginnen. Voor het eerst in mijn uppie backpacken door het land waar mijn roots liggen. Indonesie!! Alleen mijn ticket naar Jakarta en de eerste overnachting in een hostel heb ik geboekt. Voor de rest zie het lekker daar wel. Alle vrijheid en niemand om rekening mee te houden. Mijn feestje :) Wil je meegenieten van mijn droom? Lees vooral mee en laat eens een berichtje achter.

Actief sinds 26 Maart 2010
Verslag gelezen: 408
Totaal aantal bezoekers 106471

Voorgaande reizen:

13 Mei 2017 - 15 Mei 2017

Gwendy en Jaivey @ Parijs

24 Augustus 2015 - 14 September 2015

Gwendy backpacken @ Indonesië

03 Mei 2014 - 30 Mei 2014

Gwendy en Leontine backpacken @ Thailand

24 Mei 2012 - 03 September 2012

Gwendy @ Sunny Beach voor Gogo

04 Februari 2012 - 07 April 2012

Gwendy @ Mayrhofen

29 Augustus 2011 - 31 Oktober 2011

Gwendy @ Kreta voor Sunweb

26 Mei 2011 - 22 Augustus 2011

Gwendy @ Sunny Beach voor X-travel

24 November 2010 - 08 Mei 2011

Gwendy @ Val Thorens voor Husk

02 April 2010 - 20 September 2010

Gwendy @ Kreta voor Sunweb

Landen bezocht: